Projektek
Tegyél valamit a bolygó jövőjéért!
A projekt címe: „Tu etwas für die Zukunft des Planeten!”
Pályázati azonosító: 2024-2-HU01-KA210-SCH-000277651
Koordinátor intézmény: Kaposvári SZC Dráva Völgye Technikum és Gimnázium
Partner intézmények:
-
- Liceo Classico e linguistico R Settimo, Caltanisetta/ Olaszország
- Haluk Ündeger Anadolu Lisesi, Isztambul/ Törökország
- Zespol Szkol Im. Stanislawa Staszica W Gabine/Lengyelország
Projektvezetők: Riklikné Földvári Anna, Maria Grazia Trobia, Birgül Dasci. Marzena Sosinska
Projektet segítő tanárok: Dévai Tibor, Rosa Maria Rinallo,
Pályázatban részt vevő diákok: 60 fő
Projekt időtartalma:2025.03.01.-2026.06.30
Erasmus-projektünk célja, hogy érzékenyítsük a diákokat az iskolai és mindennapi életben a fenntarthatóság iránt, és ösztönözzük őket aktív állampolgári szerepvállalásra. Szeretnénk előmozdítani a sokféleség elfogadását és támogatását egy szolidáris légkörben, valamint fejleszteni a résztvevők alapvető kompetenciáit. További célunk, hogy fenntarthatósággal kapcsolatos tananyagokat hozzunk létre a nyelvoktatásban, illetve ápoljuk és bővítsük az iskolák nemzetközi kapcsolatait.
Tevékenységek
A diákok különböző műhelymunkákon vesznek részt a fenntarthatóság témájában. Plakátokat, szórólapokat készítenek, videókat forgatnak és játékokat terveznek a 2030-as Agenda céljairól, valamint kiállításokat szerveznek. Ezen kívül akcióterveket dolgoznak ki, hogy iskolájukat környezetbarátabbá tegyék. További tevékenységek közé tartozik a szociális intézmények látogatása, a hulladékégetők és víztisztító telepek megtekintése, felmérések lebonyolítása, valamint műalkotások készítése hulladékból.
Eredmények
A diákok megtanulják, hogyan tudják aktívan elősegíteni a környezetvédelmet a mindennapi iskolai életben. Fejlődnek a kulcskompetenciáik, különösen a problémamegoldó képességük, csapatmunkájuk, digitális készségeik és interkulturális ismereteik. Emellett javul a német nyelvtudásuk is. A projekt keretében játékokat, reklám- és prezentációs anyagot, egy többnyelvű szószedetet, interjúkat készítenek bemutatókat és előadásokat tartanak a fenntarthatóság témájában.
Online mobilitás: A 17 fenntartható fejlődési cél egy jobb világért.
Ez az online tevékenység az egész projekt során zajlik: összesen 6 online találkozóból és 4 online műhelymunkából áll, amelyek időarányosan osztanak el. Az online találkozók célja: a mobilitások előkészítése, a 17 Agenda-cél megismerése és feldolgozása
A műhelymunkák tartalma: A diákok különböző módszerekkel dolgozzák fel a fenntarthatóság 17 célját. Feladatlapok segítségével áttekintést kapnak ezekről a célokról, elemzik környezetük és a világ helyzetét, valamint megvitatják, milyen mértékben sikerült elérni a legfontosabb célokat. Megpróbálják felismerni a célok kapcsolódási pontjait saját iskolájukkal és mindennapi életükkel. Feltérképezik azokat az iskolai és otthoni területeket, ahol hiányoznak a fenntarthatósági intézkedések. A diákok megoldási ötleteket gyűjtenek a problémákra, amelyeket megosztanak egymással. A projektmunka eredményeinek megosztásával felhívják a lakosok figyelmét a környezetvédelem és a fenntartható szemlélet fontosságára.
A projektmunka eredményei:
A diákok megtanulják
- megismerni és megérteni a különböző fenntarthatósági célokat, azok összefüggéseit és a globális kihívásokat, megtanulnak tudatosan és megfontoltan élni, valamint társadalmi és ökológiai felelősségvállalás szellemében cselekedni.
- hogyan kell elemezni és bemutatni az információkat, hogyan kell egy projektmunkát elvégezni, miközben kulcskompetenciáik fejlődnek (csapatmunka, kommunikációs képesség, kritikus gondolkodás).
- A diákok szórólapokkal, prospektusokkal, videókkal, prezentációkkal és fotókkal hívják fel diáktársaik és a városlakók figyelmét a fenntarthatóság fontosságára.
- Oktatási anyagokat készítenek, amelyeket a tanórákon lehet használni (prezentációk, videók, egy Activity-játék, kártyajátékok, társasjáték).
- Rövid videókat állítanak össze a 17 célról, valamint egy olyan videót, amely öt nyelven mutatja be ezeket a célokat.
- A közös munka során fejlődnek a diákok idegennyelvi kompetenciái.
- Egy logót és egy közös weboldalt is létrehoznak, amelyen minden információ megtalálható a projektről. https://www.erasmus-nachhaltigkeit.com
Első találkozó: Caltaniszetta (Szicília)-2025.05.12.- 2025. 05.18. „ A szolidáris együttélés a világban”
Szakmai program: A mobilitás központi témája a szociális és gazdasági fenntarthatóság.
A migráció és a nőkkel szembeni erőszak kiemelkedően fontos a fenntarthatóság témájában, mivel ezek az aspektusok mélyen összefonódnak és jelentős hatással vannak a társadalmak átfogó fejlődésére és jólétére.
Caltanissetta városa és az iskola is erősen érintett a migráció által. A résztvevők megvitatták a migráció okait, megvizsgálták a bevándorlók helyzetét új lakóhelyükön.
- A mobilitás résztvevői találkoztak az „Un mondo a colori” nevű otthon (amely kísérő nélküli kiskorú külföldiek számára biztosít menedéket) dolgozóival és lakóival. Itt meghallgatták a fiatal migránsok történeteit, valamint interjúkat készítettek velük. A diákok a probléma másik oldalát is megvizsgálták, a város lakóit is megkérdezték a véleményükről. Kis csoportokban beszélgettek saját tapasztalataikról, és közösen gondolkodtak a megoldási lehetőségeken.
- A diákok megismerték a „Casa Rosanna” nevű otthon életét, amely női erőszak áldozatai és kiskorú gyermekeik számára biztosít menedéket. Az itt élő nők újrahasznosítják a farmeranyagokat, és táskákat, párnákat, valamint más tárgyakat készítenek belőlük. Jellegzetes aromanövényeket termesztenek, amelyeket lekvárok és illatosítók előállítására használnak fel. A diákok kis csoportokban próbálták ki magukat kreatív varrásban és az aromanövények feldolgozásában.
- Reklámanyagokat állítottak össze az egyenjogúság és az erőszak elleni küzdelem témájában, amelyeket a városközpontban állítottak ki.
- A diákok egy flash mobbal és „élő képekkel” népszerűsítették a projektet a városközpontban.
- A fenntarthatóság jegyében megtisztítottak egy partszakaszt a tengerparton San Leone-ben.
- Megismerték az olasz iskolarendszert, bepillantást nyertek az olasz kultúrába, szokásokba.
Horváth Hunor beszámolója
Számomra ez volt az első Erasmus, vagy egyáltalán cserediák program amin részt vehettem. Eléggé szkeptikus voltam más emberek, sőt más kultúrák megismerésével kapcsolatban egy programon belül, pesszimistán azt gondoltam, hogy utazunk, fáradtak leszünk, és kínosan együtt élünk egy családdal pár napig.
Nem tudtam volna kellemesebbet csalódni. Én Szicíliába mentem Caltanisettába, ahol annyira jó vendéglátó családot kaptam, hogy egy pillanatra se éreztem magam kellemetlenül, jó indulatúak és befogadóak voltak, a kommunikáció pedig gördülékenyen ment. Már alig várom, hogy ezt a vendégszeretetet viszonozhassam. Gyakorolhattam mindkét tanult idegen nyelvem: a németet, angolt, sőt az is lehet, hogy ragadt rám pár olasz szó is az ott töltött idő alatt.
A programokat informatívnak mondanám, segített Szicília megismerésében, miközben tanulságos is volt. Ami kifejezetten tetszett az az volt, hogy a programokban vegyültek a fontosabb témák, a látványosságok az emberek megismerésével anélkül, hogy bármelyik erőltetettnek érződött volna, kiegészítették egymást. Konkrét példa erre, amikor Caltanissettában helyieket, illetve bevándorlókat kellett interjúvolni, ami tájékoztatott a helyi szociális viszonyokról, miközben megismertük a helyi várost, annak látványosságait és atmoszféráját.
Számomra vitathatatlanul az olasz diákok, tanárok voltak a kedvenceim emberi kapcsolat szempontjából, viszont a lengyel, illetve török diákokkal, sőt tanárokkal is letett beszélni. Megvolt az összhang közöttünk, aminek köszönhetően a közös feladatok is könnyebbek lettek, hiszen a munka alatt és a munka közötti pihenőben is önszántunkból beszéltünk egymással, amit ezzel ki akarok fejezni, az az, hogy nagyon jó volt a közösség.
Örülök hogy részese lehettem az Erasmus+ programnak, mivel életre szóló kapcsolatokat, élményeket nyertem.
Horváth Hunor